Den skadelige myte om den fødte leder: Tænk hvis læger havde dem samme holdning til uddannelse som mange ledere…

Tænk, hvis der fandtes læger, der pralede med deres mangel på uddannelse på samme måde, som det er accepteret at ledere gør.

“Jeg har aldrig været på kursus i eller læst en bog om ledelse! Enten kan man, eller også kan man ikke lede”, sagde en respekteret dansk topleder i et landsdækkende medie for nylig.

Tænk, hvis man troede, at der var “fødte læger”, som ikke behøvede uddannelse i hjertekirurgi.

Eller hvis hjemmeplejen ikke havde kurser i sårpleje. Og pilot var noget “man prøvede sig frem til” ved at trykke på alle instrumenter i cockpittet. Hvis kokke ikke tog hygiejnekurser. Eller hvis din VVS’er ikke var udlært.

Det er åbenlyst indenfor næsten alle fagområder at vi ønsker at folk løbende gør sig umage og dygtiggør sig indenfor deres fag.

Inden for ledelse hersker der er en mystisk tendens, hvor det nærmest er et adelsmærke for nogen at være “født leder”.

Eller som en respekteret dansk topleder sagde i et landsdækkende medie for nylig: “Jeg har aldrig været på kursus i eller læst en bog om ledelse! Enten kan man, eller også kan man ikke lede”. Han gør det helt sikkert utroligt godt. Og det er præcis derfor, at det er så vanskeligt at gøre op med den farlige myte om den fødte leder.

Hvis man er frustreret over at modtage dårlig ledelse, kan man jo også fristes til at tro, at ens leder er en af dem, som bare ikke kan finde ud af at lede. Så forsøger man i starten at sige, hvad det er, der ikke fungerer, men giver op over tid. Hvis denne holdning har bredt sig til HR-funktionen, vil den ofte medføre, at man holder igen med at korrigere adfærd og uddanne, fordi man frygter, at det ikke nytter noget.

Det betyder, at dem, som ikke leder godt, først konfronteres med konsekvenserne alt for sent. Så accepterer vi dårlig ledelse i lang tid, indtil de endegyldigt er kørt helt af sporet og en afskedigelse kan komme på tale.

Det koster.

Både på trivsel og produktivitet. Og det værste er, at det kan undgås, hvis vi holder op med at tolerere dårlig ledelse, og hvis vi sørger for, at det har konsekvenser, og den første konsekvens er opmærksomhed og derefter korrigerende træning.

Det værste problem er dog, når “de fødte ledere” møder deres første fiasko. Så ser vi for alvor, hvor skadelig tankegangen er. Da de har bildt sig selv ind, at de er så dygtige, at de ikke behøver lytte til bøger, kurser, uddannelse eller vejledning fra HR, er der kun et sted for dem at placere skylden for deres fiasko: Hos deres medarbejdere.

Intet er mere uklædeligt end ledere, der klynker over, at deres medarbejdere har modstand mod forandringer, er umotiverede, dovne eller mangler dygtighed.

Der er ingen, der er ”fødte ledere”. Det er en kompetence, der skal udvikles. Det skal gå galt, hvis man tror, den kommer af sig selv. Som leder har man med menneskers liv, psykologi og velbefindende at gøre, og kompetenceudviklende ledertræning bør prioriteres højt.

Værktøjerne inden for ledelse kræver lige så meget træning at bruge som værktøjerne i fx psykologi.

Vi skal begynde at forstå, at ledelse er en disciplin i sig selv. Vi ville aldrig hyre økonomichefer, der ikke er veluddannede indenfor økonomi, og det burde være lige så utænkeligt at have ledere, der ikke forstår psykologi og organisatorisk dynamik.

14 responses to “Den skadelige myte om den fødte leder: Tænk hvis læger havde dem samme holdning til uddannelse som mange ledere…

  1. SZEFOWIE MUSZA MIEC DOSWIADCZENIE, WYKSZTALCENIE-SOCJOLOGICZNE, PSYCHOLOGICZNE, PEDAGOGICZNE I ZDROWY ROZUM ….MYSLENIE PRAGMATYCZNE, LOGICZNE I LATERALNE ORAZ
    ORIENTACJE W FUKCJI MAKRO I MIKRO JAK I ZNAJOMOSC EKONOMI I INZYNIERII
    TO BEDA DOBRYMI SZEFAMI ..
    “DOBRY SZEF TO NA JAJACH” KUPA SMIECHU HA.HA..
    WSZYSCY URODZENI MAJA ZADATKI WRODZONE I WYKSZTALCONE I ONE DECYDUJA O JAKOSCI ZYCIA ..

  2. Er problemet ikke snarere, at “den fødte leder” i virkeligheden slet ikke er leder. Han/hun er blot administrator med titel af leder. Altså en bureaukrat med magt, som i manglen på selverkendelse tror at magt er det samme som at være leder. Dem slags “ledere” har i høj grad brug for alle de lederkurser de kan komme på.

    De rigtige fødte ledere… dem hører man ikke så meget om. Det er i min optik fordi der er meget få af dem. De har ikke tid til at tage på kurser eller være med i realityprogrammer på TV. De har travlt nok med at gå forrest og være rigtige ledere.

  3. Mange mennesker har lederegenskaber i større eller mindre grad, og der er ingen tvivl om, at de kan og skal udvikles yderligere gennem uddannelse.

    Men hvad gør man med ledere som absolut ikke har lederegenskaber, men til gengæld læser stakkevis af bøger, tager uddannelser, men stadig kun er i stand til at gentage forskellige guruers berømte sætninger.

    Eller de steder, hvor man kritikløst udnævner nye ledere fra egne rækker uden at se på evner og uden at sørge for uddannelse, men kun opfylder personens ambitioner om at få en lederstilling?

    Ledelse kræver grundlæggende nogle særlige egenskaber i personligheden – de medfødte lederegenskaber, og når de bliver trænet og plejet, får man gode ledere.

  4. Hej Christian tak for dit indlæg, men jeg er ikke enig med dig, og jeg kan slet ikke genkende den “virkelighed” som du beskriver.

    “Inden for ledelse hersker der er en mystisk tendens, hvor det nærmest er et adelsmærke for nogen at være “født leder”. Jeg har selv igennem snart 30 år haft min daglige gang hos ledere, de fleste af disse år, har jeg selv været leder. Jeg har aldrig mødt den “mystiske tendens” som du taler om. Så vidt jeg forstår, omtaler du også kun 1 leder som du har mødt, som i øvrigt “gør det sikkert utroligt godt”. Det er vel næppe en tendens?

    Jeg finder i øvrigt dit indlæg teoretisk. Jeg er ikke enig i din grundlæggende tilgang, når du analyserer virksomheders udfordringer, som jeg oplever som “alle problemer er ledelsens skyld”. Jeg oplever derimod, at de ledere jeg møder, er hårdtarbejdende, gør alt hvad de kan for deres virksomhed og deres medarbejdere. Jeg har aldrig mødt ledere, som bevidst har gjort noget for at skade deres medarbejdere.

    Mange ledere ville kunne skabe bedre resultater og trivsel for deres medarbejdere, hvis de fik udviklet nogen af deres ledelseskompetencer. Derfor er jeg enig med dig i, at hvis man skal være fremtidens leder, så kræver det løbende udvikling af dine ledelskompetencer.

    Venligst Ole

  5. Som mangeårig leder i Sundhedsvæsenet og med lang ledelseserfaring og gedigen lederuddannelse, også på akademisk niveau vil jeg gerne forsøge at nuancere dit synspunkt.
    For læger, som du lige præcis nævner i din overskrift, gælder, at de i mange tilfælde bliver ansat i lederstillinger uden lederuddannelse, hvor imod andre faggrupper forventes at have lederuddannelse i lederstillinger på samme ledelsesniveau. Et paradoks som kan være mærkbart og problematisk.
    Modsat er der faktisk enkelte, der qua deres personlighed og kommunikative færdigheder viser sig at være gode ledere. Jeg kender også eksempler på højtuddannede ledere, som aldrig bliver gode ledere.
    Jeg taler absolut ikke for, at vi ikke skal kræve uddannelse i ledelse, men mit ærinde er at pege på nødvendigheden af en personlig smidighed som er nødvendig forudsætning for at kunne sætte lederuddannelsen i spil og dermed blive en god leder. Og her tænker jeg ledelse som en disciplin,
    der udfolder sig i samspil med medarbejdere og ikke administration, som ret nemt kan læres.

  6. Christian Ørsted, det er fordi du ikke ved hvad en dygtig leder er. En dygtig leder er en person der ligesom lægen har en faglig uddannelse. At være leder er ikke noget man har en uddannelse til men det er noget man udvikler sig til.

  7. Jeg forstår godt ledere, der er trætte af at spilde tid på lederuddannelser, der ikke efterfølgende giver resultater. Den manglende brugbarhed kan skyldes, at der ofte er tale om teorier, der er løsrevet fra virkeligheden. Teorier om sammenhænge, der ikke er efterprøvet og som bygger på antagelser, der mere er ønsketænkning eller fordomme end empirisk underbyggede præmisser. Dertil kommer, at lederen bruger sin personlighed i jobbet og den er svær at ændre uanset, hvor mange lederkurser, man kommer på, selvom der utvivlsomt er gode ledelsesværktøjer, der kan anvendes af de fleste og selvom de fleste medarbejdere foretrækker en autentisk, leder med en normal personlighed, der bare træffer de rigtige beslutninger og baner vejen for, at medarbejderne kan levere et godt stykke arbejde uden at blive stressede.
    Mange faglige uddannelser som læger, håndværkere, ingeniører mv. gennemgår, er i højere grad koblet på virkeligheden og videnskabelige undersøgelser, selvom man for lægers vedkommende ofte har en noget snæver afgrænsning af virkeligheden og ofte ikke ser patienten som en helhed.

  8. Det er for mig vanskeligt at forstille sig ledere med succes, der ikke også har et dybt fagligt kendskab til det område han eller hun skal lede. Det er grundlaget for at forstå hvilke strategi der skal lægges – og hvordan man kan navigere sig derhen. Den dybe viden skal også bruges konstruktivt i de både interne og eksterne drøftelser der er med organisationens medarbejdere, kunder, eksterne partnere, modspillere og konkurrenter. Men ledelse kræver selvfølgelig mere end faglig viden. Det drejer sig først og fremmest om respekt for andre menesker, et positivt livssyn og troen på andre mennesker, evne til at lytte til at andre, skabe dialog og der igennem kunne træffe de rigtige beslutninger. Men også evnen og viljen til at træffe de nødvendige beslutninger på et oplyst grundlag – også selv om de kan være ubehagelige. Alt dette er ikke noget man er født til – det er noget som skal læres på livets lange landevej. Og ja, det er klart, at alle ledere kan blive dygtigere hen ad vejen. Og at de løbende bør sikre nyt input både fagligt og ledelsesmæssigt. Og gerne uddannelse. Personer med alene en teoretisk uddannelse i ledelse kan også blive succesfulde – men de vil også finde, at der er en stejl læringskurve de skal op af. De skal vide hvem de skal lytte til og hvornår – og hvilke beslutninger de faktisk er kvalificerede til at træffe.

  9. KAZDY MOZE ZOSTAC LIDEREM ALE NIE KAZDY LIDER MOZE BYC KAZDYM…
    PRZYSLOWIA SA MADROSCIA LUDZI …..
    PO UPADKU KOMUNIZMU I KAPITALIZMU MLODZI ZROBIA NOWY SPRAWIEDLIWY SYSTEM DAL WSZYSTKICH ——–R-E-A-L-I-Z-M——-
    A SLOWO DEMO-KRACJA ( DEMONTARZ I KRADZENIA ) ZAMIENIMY NA
    ———————REALKRACJA——-
    TWORCA NOWEGO SYSTEMY R-E-A-L-I-Z-M-U
    Mgr inz.økonom RYSZARD KOWALOWAK KOPENHAGA 2018 ROKU

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *